03 September 2006

kazi! (werk)

03 september
kazi! (werk)

 Gisteren om twaalf uur vroeg imma verbaasd waar ik zo'n rood hoofd van had? Telefoneren! De hele ochtend had ik alle directeuren en hun secretaresses van UN offices en NGO's hier in Dar es Salaam aan de telefoon gehad om afspraken te maken. Het is mijn taak om ze achterna te zitten zodat ze informatie leveren voor artikelen en het liefst ook nog advertenties voor hun 'events'. De visie van de krant waar ik werk is om Tanzania te ontwikkelen tot een modern zelfstandig land. Buitenlandse hulp maakt 60% van het BNP uit en niemand die precies weet waar dat geld vandaan komt, waar het heen gaat en wie daarover beslist. Dus willen we ons publiek informeren over die landen, hun instituten hier en hun activiteiten en bovendien bemiddelen tussen de overheid, NGO's en locale initiatieven. Maandag heb ik eerst een afspraak met ILO, International Labour Organisation, twee uur later met UNICEF en om half vier met UNESCO. Niet slecht he?

Dar es Salaam 'city'
Zo heeft iedereen binnen Business Times Ltd een eigen niche waarbinnen hij de hem toegewezen sector tracht te ondersteunen en adviseren. Vaak hebben we een of twee pagina's die over een bepaald bedrijf gaan of over een land of organisatie of initiatief. Zoiets is natuurlijk erg goed voor de naamsbekendheid en reputatie van de betrokkene. Vrijdag is bijvoorbeeld International Literacy Day, daarom heb ik een afspraak met UNESCO, zij geven mij informatie, ik geef het aan een journalist die er een verhaal over schrijft, dat geef ik weer aan de Chief Editor en die geeft het weer aan de Sub Editor. Dan gaat het naar een kamertje vol Apples waar mensen het een plekje in de krant geven en de volgende ochtend ligt de krant op ons bureau. Soms is de printkwaliteit heel slecht en staan alle managers boos op de gang te gebaren en te roepen dat het zo niet kan. Soms is het 'Europees'  en is degenen die het artikel of advertentie heeft binnengehaald heel gelukkig. Vervolgens stuur je een kopie naar degene die de informatie heeft verstrekt en volgende week bel ik weer, om te vragen of er iets nieuws te melden is?


Ben pas twee dagen bezig maar so far so good. Ik ben heel benieuwd om al die mensen te ontmoeten en een inside indruk te krijgen van het diplomatieke wereldje. Het is een hele uitdaging om iets gedaan te krijgen, tijd werkt onveranderbaar tegen en hetzelfde geldt voor de werkhouding van de meeste mensen. Maar na drie weken niet zo heel veel doen ben ik er klaar voor.

No comments: